Publiczne Gimnazjum im. Ziemi Dwikoskiej w Dwikozach

Idź do treści

Relacje 2011/2012

WYDARZENIA

„Czarrrna maaagia” w Dwikozach!

Fundacja „Dla naszych dzieci” z Sandomierza, w okresie do 1.05.2012. r. do 31.10.2012 r., realizuje projekt pt „Czarrrna maaagia” mający na celu rozbudzenie zainteresowania edukacją przyrodniczą w powiązaniu z nauką języka angielskiego wśród uczniów Publicznego Gimnazjum im. „Ziemi Dwikoskiej” w Dwikozach oraz przedszkolaków z Przedszkola Samorządowego w Dwikozach i Przedszkola „Jaś i Małgosia” w Sandomierzu. Prowadzone zajęcia mają formę bezpośrednich doświadczeń i edukacyjnej zabawy oraz są wzbogacone ciekawymi wycieczkami. Przedsięwzięcie jest formą pożytecznego zagospodarowania czasu na wsi oraz przyczynia się do wzmocnienia pożądanych postaw prospołecznych.
Projekt jest dofinansowany ze środków Programu „Działaj lokalnie VII” Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i kierowany przez Ośrodek Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej w Sandomierzu.

Małgorzata Utnik - Oleksiak

„W powiększeniu” – zajęcia z biologii. „Ta pszczoła jest … ogromna!”

„Woda i powietrze” – zajęcia z chemii. Czy żelazko pomoże odczytać tajemną informację dla przedszkolaków?

„W świecie światła” - zajęcia z fizyki przy stole i „zajączki” pod … stołem.

Zajęcia w plenerze dla gimnazjalistów. Ten wybuch, to nic groźnego. To tylko mentosy wrzucone do Coca coli.

Szkoloenie na Malcie

W dniach 24 czerwca – 29 czerwca 2012 roku uczestniczyłem w szkoleniu metodycznym „Spice Up Your Teaching – Methodology in Practice Today” organizowanych przez Executive Training Institute w miejscowości St. Julian’s na Malcie. Oprócz mnie uczestnikami szkolenia byli nauczyciele z Islandii, Finlandii, Szwecji, Litwy, Holandii oraz Niemiec.
Tematyka kursu obejmowała motywowanie uczniów, przełamywanie barier w mówieniu, korzystanie z muzyki na zajęciach językowych, metody uczenia kolokacji, wymowy, zachęcanie do korzystania z dyktand jako formy nauczania języka, korzystanie z tablicy interaktywnej oraz programów iTube Catcher oraz Windows Movie Maker, czy korzystanie z Youtube jako źródła materiałów językowych.
Forma zajęć to głównie praca w całym zespole uczestników kursu, praca w parach i grupach w oparciu o materiały przygotowane przez prowadzącą pod kątem potrzeb kursantów. W czasie kursu odbywaliśmy też wycieczki krajoznawcze. Nie były one jednak związane z tematyką kursu - były raczej sposobem na zapoznanie nas z kulturą i historią Malty.
Podsumowując Malta jako kraj zachwyca, szkolenie pod względem organizacyjnym bardzo dobre, pod względem dydaktycznym dobre.

Witold Lech

RELACJA Z WYCIECZKI DO WŁOCH

W dnia 3 – 9 czerwca 2012 roku odbyła się wycieczka szkolna do Włoch. Organizatorką tej wycieczki była pani Katarzyna Drypa – Skrok. Podróż była bardzo męcząca - trwała około 30 godz., ale daliśmy radę. Pierwszym miastem, które odwiedziliśmy była Wenecja. Zwiedzaliśmy m.in. Plac i Bazylikę św. Marka, Pałac Dożów, Most Westchnień, Most Rialto, kościół Santa Maria della Salute i widzieliśmy oczywiście mnóstwo pływających gondoli. Następnie udaliśmy się do hotelu w miejscowości Lido dei Pini. Wieczorem poszliśmy nad Morze Tyrreńskie pospacerować po plaży i pomoczyć nogi w morzu, a woda była naprawdę ciepła i były całkiem spore fale.
Kolejnego dnia wyruszyliśmy do Rzymu i Watykanu. Zwiedzaliśmy Plac i Bazylikę św. Piotra z grobem Apostoła Piotra i Pietą Michała Anioła. Modliliśmy się przy Grobie Ojca Św. Jana Pawła II. Podziwialiśmy Panteon, Fontannę di Trevi oraz wiele innych, równie ciekawych zabytków. Największe wrażenie zrobiło jednak na nas Colosseum. Żadna fotografia nie odda ogromu i piękna tej budowli, szczególnie jeśli jest ona podziwiana od środka w towarzystwie przewodnika-gawędziarza, który niczym narrator w jakiejś powieści opowiadał jego historię.
Monte Cassino było następnym miejscem na mapie naszej wycieczki, które odwiedziliśmy 6 czerwca. Jest to wzgórze we Włoszech o wysokości 519 m n.p.m. U podnóża góry znajduje się miasto Cassino. Na szczycie wznosi się opactwo benedyktyńskie z 529 roku. W czasie II wojny światowej miały tu miejsce walki pomiędzy wojskami alianckimi a niemieckimi. W skład wojsk alianckich wchodził II Korpus Wojska Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa, którego żołnierze jako pierwsi zawiesili biało-czerwoną flagę po zdobyciu wzgórza zajmowanego przez wojsko niemieckie. Znajduje się tam Cmentarz Poległych Polskich Żołnierzy. Następnie ruszyliśmy w kierunku Neapolu. Jest to miasto w południowych Włoszech w rejonie Kampania. Potem pojechaliśmy na wulkan Wezuwiusz, ale niestety nie mogliśmy przejść wokół krateru, gdyż przyjechaliśmy ok. godz. 17, a wejść można było tylko do 16 ze względu na ostatnio występujące we Włoszech trzęsienia ziemi. Ale widok ze szczytu Wezuwiusza na całą Zatokę Neapolitańską był piękny. Następnie zwiedzanie Pompei, miasta w Kampanii położonego w sąsiedztwie Wezuwiusza i zniszczonego wraz z Pompejami podczas jego wybuchu 24 sierpnia 1879 roku. Miasto zostało zalane błotem wulkanicznym. Wezuwiusz to jeden z najbardziej znanych wulkanów na kontynentalnej części Europy. Według ostatnich pomiarów, jego wysokość wynosi 1281 m n.p.m, głębokość krateru – 230 m, średnica – 550-650 m.
W czwartek zwiedzanie rozpoczęliśmy od miasta Św. Franciszka i Św. Klary - Asyżu. To niezwykle urokliwe miasto, w którym między kamiennymi uliczkami i niezliczonymi schodkami odczuliśmy atmosferę średniowiecza. Zwiedziliśmy tam wiele pięknych kościołów, bazylik, a także mogliśmy podziwiać niesamowitą panoramę. Następnie udaliśmy się w drogę do San Marino. Na miejscu dotarliśmy na szczyt jednej z Trzech Wież. Z tej twierdzy rozciągał się wspaniały widok na całe miasto.

Piątek. Na ten dzień wszyscy czekaliśmy. Wreszcie plażowanie, cały dzień opalania i kąpania w morzu. Odbył się także bardzo emocjonujący mecz piłki siatkowej, w którym udział wzięli także nauczyciele. Było to niesamowite przeżycie, lecz nie obyło się bez strat - niestety Pana Witolda Lecha ugryzł rekin! (w rzeczywistości Pan Lech zranił sobie rękę upadając w czasie gry na jakąś ostrą muszlę, ale tak czy owak trochę stresu i bólu było). Wspominając o bólu….. Niektórzy nie docenili włoskiego słońca i z bólem pleców wracali do domu. No, ale czego się nie robi dla pięknej opalenizny.
Po plażowaniu zwiedzaliśmy Rimini. Szliśmy uroczymi uliczkami i podziwialiśmy zabytki. Potem niestety nasza grupa musiała się rozdzielić, ponieważ większa część osób na czele z Panem Lechem i Panią Spyrzewską z poczucia patriotycznego obowiązku musiała obejrzeć mecz piłki nożnej POLSKA-GRECJA. Podczas tego spotkania wszyscy czuliśmy niezapomniane piłkarskie emocje. W tym samym czasie reszta grupy z Panią Drypą – Skrok i Panią Lipczyńską dalej zwiedzała miasto.

Ostatni dzień – sobota – to powrót do domu. Podróż była męcząca, lecz szybko minęła. Bo jak wiadomo w dobrym towarzystwie szybciej mija czas. Do Dwikóz dojechaliśmy około godziny 19. Tak zakończyła się nasza wspaniała, niezwykła i niezapomniana wycieczka do Włoch.

Wiesław Myśliwski w gimnazjum w Dwikozach

11 maja 2012 roku
już po raz trzeci gościliśmy w murach naszego gimnazjum pisarza naszego regionu, Pana Wiesława Myśliwskiego z żoną Wacławą. Ostatnia wizyta miała miejsce równo 10 lat temu i pozostawiła miłe wspomnienia. Spotkanie to zbiegło się z obchodami 80 urodzin pisarza.
Gdy dowiedzieliśmy się o zamiarze przyjazdu Szanownego Jubilata, postanowiliśmy na pamiątkę wyjątkowego spotkania podarować album, w którym moglibyśmy zgromadzić najistotniejsze informacje z życia pisarza w Dwikozach.
Praca nad albumem trwała kilka miesięcy. Materiały pozyskiwaliśmy z różnych zródeł. Uczniowie gimnazjum gromadzili niezwykłe fotografie z tamtych lat , z okresu życia Wiesława Myśliwskiego w Dwikozach . Bardzo cenne materiały dostarczyła nam pani Mirosława Pardak, wieloletnia przyjaciółka rodziny pisarza. Są to zdjęcia archiwalne rodziny pisarza - pradziadków, dziadków, rodziców i samego pisarza, kiedy był dzieckiem, uczniem, synem, i mieszkał w Dwikozach.
Jeden z rozdziałów albumu dotyczy topograficznych nazw lokalnych naszej okolicy. Uważamy , że album jest bardzo ciekawy, szczególnie przydatny młodemu pokoleniu, bo kto dzisiaj z nas wie, którą część Dwikóz nazywano dawniej: Bykowiec, albo Wodonica?
Album został zatytułowany
„Kamień na kamieniu czyli Wiesław Myśliwski
i Dwikozy”
dla uhonorowania jednej z ważniejszych powieści Pana Wiesława Myśliwskiego, a także pieśni ludowej, której fragmentem zakończyliśmy naszą publikację:
„Kamień na kamieniu
Na kamieniu kamień
A na tym kamieniu
Jeszcze jeden kamień”.

W Gimnazjum Szanownego Jubilata wraz z Małżonką powitali: Dyrektor szkoły - Pani Iwona Korczyńska – Sapielak oraz Wójt Gminy Dwikozy – Pan Marek Łukaszek. Na uroczystości obecni byli również przedstawiciele władz samorządowych, radni i mieszkańcy Dwikóz, rodzice uczniów oraz społeczność szkolna.
Podczas prezentacji albumu Pan Wiesław Myśliwski udzielał wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania związane z życiem pisarza. Celująco zdał egzamin z nazw topograficznych części Dwikóz.
Mamy nadzieję, że album wręczony Pisarzowi wraz z bukietem leśnych konwalii przez przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego, dokumentujący związek znakomitego pisarza z naszą miejscowością, będzie miłą pamiątką spotkania.
Dalszą część uroczystości uświetnił występ zespołu Ludowego „Dwikozianie”, który zaśpiewał między innymi znaną i lubianą przez Jubilata pieśń ludową „Kamień na kamieniu”.
W montażu słowno-muzycznym nie zabrakło także recytacji utworu o „Halinie Krępiance” oraz fragmentów powieści pisarza „Traktat o łuskaniu fasoli”.
Na zakończenie uroczystości Szanowny Jubilat wraz z Małżonką został zaproszony na pierogi z serem omaszczone smażoną śmietaną, których smak zapamiętał z dzieciństwa.
Spotkanie upłynęło w miłej i ciepłej atmosferze.
Dowodem niech będą słowa Wiesława Myśliwskiego wpisane do kroniki szkolnej:

„Powiedzieć, że było wspaniale, to nic nie powiedzieć. Więc powiem – pamiętajcie Państwo o pamięci, ponieważ pamięć jest fundamentem nie tylko historii, lecz fundamentem losów każdego człowieka”.
Mamy nadzieję, że spotkanie na długo pozostanie w pamięci uczestników,
a w szczególności pokolenia młodzieży, które miało możliwość poznać osobiście pisarza, którego twórczość zna z lekcji języka polskiego.
Cieszy nas fakt, ze w gazecie „Tygodnik Nadwiślański” z dn. 24 maja 2012 r. napisano o podarowanym przez uczniów albumie:
„album dokumentujący związki z Dwikozami jest dla pisarza nie mniej cenny, od tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Rzeszowskiego”.

SZKOLNY TURNIEJ PIŁKI RECZNEJ

Dnia 13.04.20012 r. w naszej szkole odbył się Turniej Piłki Ręcznej o Puchar Dyrektora Publicznego Gimnazjum w Dwikozach. W turnieju wzięło udział 12 drużyn dziewcząt z poziomu klas pierwszych drugich i trzecich. Celem turnieju była popularyzacja piłki ręcznej oraz rozbudzenie zainteresowań tą dyscypliną.
Turniej przebiegał w bardzo miłej i sportowej atmosferze. Wszystkie drużyny walczyły do ostatniej minuty gry, a gromki doping pomagał w osiągnięciu zwycięstwa.
Najbardziej w napięciu trzymał finałowy mecz pomiędzy klasą III A i III C. Aby wyłonić zwycięzcę trzeba było dogrywki. Po wyrównanej walce wygrały dziewczęta z klasy III C zdobywając I miejsce. Najważniejsza jednak była dobra zabawa, dawka emocji udzielająca się uczestnikom oraz przestrzeganie zasady Fair Play.

Najwięcej bramek rzuciła
Barbara Hebda zdobywając tytuł Króla Strzelców, najlepszą zawodniczką turnieju została Agnieszka Koczoska, a najlepszymbramkarzemSylwia Rębacz.

WYNIKI POZIOMU KLAS I

I miejsce klasa III C
II miejsce klasa III A
III miejsce klasa III B

Gratulujemy wszystkim drużynom i życzymy dalszych sukcesów.

Organizator : Anna Tutak

Dzień Otwartych Drzwi

W czwartek 2 lutego 2012roku nasza szkoła była otwarta dla szóstoklasistów. W programie swoją ofertę zaprezentowali nauczyciele i uczniowie. Były to prezentacje wokalno-muzyczne, informacje o ofercie edukacyjnej oraz wyniki ewaluacji zewnętrznej
i krótkie scenki satyryczne.
Na sali gimnastycznej uczniowie gimnazjum przygotowali stoiska, które chętnie zwiedzali szóstoklasiści. I tak swoje stoisko zaprezentowali:
- humaniści
- członkowie szkolnego koła LOP
- zespół sportowy
- zespół gitarowy
- germaniści
- zespół nauk ścisłych
Można było też zobaczyć kronikę szkoły i skamieniały kręg szyjny nosorożca włochatego. Po skromnym poczęstunku szóstoklasiści mieli okazję obejrzeć klasopracownie.
W tym dniu szkołę odwiedzili liczni absolwenci gimnazjum.
Dzięki współpracy wielu nauczycieli i uczniów nasza placówka rzetelnie zaprezentowała swoje atuty. Dzień Otwartych Drzwi był okazją do spotkania z dyrekcją szkoły, nauczycielami oraz ukazania gościom panującego w szkole klimatu życzliwości i otwartości.
Mamy nadzieję, iż główne założenie naszego przedsięwzięcia spełniło oczekiwania przybyłych i z wieloma z nich spotkamy się w nowym roku szkolnym . Zatem do zobaczenia we wrześniu !

Dagmara Samołyk
Joanna Bidas

Szkolne Jasełka Bożonarodzeniowe

Dnia 22 grudnia 2011 roku uczniowie naszej szkoły prezentowali Jasełka Bożonarodzeniowe. Wśród zaproszonych gości byli: przedstawiciele Urzędu Gminy w Dwikozach, Rady Rodziców oraz ks. Proboszcz Marian Misiak. Koordynatorem przedstawienia jasełkowego była p. Joanna Stachurska. Montaż słowno - muzyczny przygotowali wraz z młodzieżą p. Hubert Bujczenko oraz ks. Grzegorz Martyna. Chór szkolny pod kierunkiem p. Renaty Woźniak wykonał piękne polskie kolędy iłki. Dekoracje świąteczne wykonały panie Renata Czajkowska iChmielewska – Mróz.
Na zakończenie występu Pani Dyrektor Iwona Korczyńska – Sapielak złożyła wszystkim zebranym życzenia zŚwiąt Bożego Narodzenia oraz zbliżającego się Nowego Roku. Głos zabrali również niektórzy zgości, po czym wszyscy obecni zaśpiewali wspólnie kolędę przy akompaniamencie gitar.

SZKOLNY TURNIEJ PIŁKI SIATKOWEJ KLAS II i III

W drugiej połowie listopada 2011r. odbyły się w naszej szkole rozgrywki w piłkę siatkową na poziomie klas drugich i trzecich. Rozgrywki przebiegały w systemie pucharowym. Opiekunem rozgrywek klas drugich była Joanna Stachurska, zaś klas trzecich Kadir Abdul. Cały zespół sportowy i sekcja sportowa zaangażowane były w przeprowadzenie rywalizacji. Uczniowie klas II i III wspaniale kibicując wspierali swoje reprezentacje. Na najbliższym szkolnym apelu nastąpi podsumowanie turnieju i wręczenie dyplomów i nagród.

WYNIKI KLAS TRZECICH

4. II C

przygotowała: Joanna Stachurska

Tak świętowaliśmy
Rocznicę Odzyskania Niepodległości przez Polskę.

10 listopada 2011 roku odbył się uroczysty apel przygotowany przez uczniów. Recytowane były wiersze o tematyce patriotycznej, chór zaśpiewał piękne pieśni. W czasie uroczystości w tle widać było prezentację multimedialną, przedstawiającą nasze symbole narodowe, zdjęcia Marszałka Piłsudskiego, mapy pokazujące obszar Polski dawnej i współczesnej. Było odświętnie i uroczyście. Występ z dużym zainteresowaniem obejrzeli uczniowie i nauczyciele.

Nie jest łatwo mówić dziś o patriotyzmie, rozumieć czym była polskość dawniej i dziś. Inaczej wyraża się ona w czasie pokoju, inaczej w czasach zaborów i wojny. Polska dla nas jest ważna. Mówimy o Niej z dumą. Cieszymy się, że obecnie jest spokojnie i normalnie. Nikt nie karze za mówienie po polsku, nikt nie broni czytać Mickiewicza, wolno śpiewać polskie pieśni. Z tego powodu możemy "po prostu" świętować.
Staraliśmy się uczcić ten szczególny dzień, Rocznicę Odzyskania Niepodległości, przez odświętny strój, chwilę powagi i zadumy. Pani Dyrektor po apelu powiedziała do uczniów, że jest dumna z ich poważnej postawy w czasie uroczystości. Pokazaliśmy, że rozumiemy i cenimy te wartości, które zawsze były ważne dla Polaków

W dniu 11 listopada 2011 roku młodzież naszej szkoły pod opieką nauczycieli wzięła udział w uroczystej Mszy Świętej z okazji Święta Niepodległości. W Kościele Parafialnym w Dwikozach zgromadzili się mieszkańcy, władze gminy, delegacje organizacji społecznych, poczty sztandarowe szkół z terenu gminy.

Po mszy miał miejsce występ naszych szkolnych recytatorów i chóru. Później wszyscy uczestnicy Mszy Św. udali się pod pomnik Powstańców Styczniowych, by złożyć tam kwiaty i wieńce. Została odmówiona modlitwa w intencji wszystkich poległych, którzy walczyli o Niepodległość Ojczyzny.

W ten sposób uczciliśmy Święto Narodowe Polski, dzień ważny dla wszystkich Polaków

Opracowały: Barbara Czeryna, Ewa Drzymała

Andrzejkowy Dzień Języków Obcych

Dnia 22.11.2011r. w naszej szkole odbył się ,,Andrzejkowy Dzień Języków Obcych”. Koordynatorem projektu była Pani Katarzyna Drypa – Skrok przy współpracy Pani Renaty Masternak i Pana Witolda Lecha. Za baśniowy wystrój i wspaniałą atmosferę zatroszczyli się uczniowie klasy 3A i 3C pod czujnym okiem Pani Marleny Witkowskiej oraz Pani Beaty Abdul.

W działania mające na celu zakończenie projektów językowych zostało zaangażowanych bardzo wielu uczniów. Celem projektu było doskonalenie umiejętności artystycznych, kreowanie postaw tolerancji, rozszerzenie umiejętności językowych, a przede wszystkim dobra zabawa.

Imprezę rozpoczął konkurs piosenki. Uczennice prezentowały swoje umiejętności wokalne wykonując piosenki w języku angielskim, niemieckim oraz hiszpańskim. Zwyciężyła Basia Hebda, która wykonała piosenkę Shakiry pt. ,,Estoy aqui”.

Następnie rozstrzygnięto konkursy na ,,Najpiękniejszy plakat baśniowy” i na ,,Najciekawsze Przebranie”. Najbardziej spodobał się plakat wykonany przez Elę Stanię, a swym przebraniem zaskoczyła wszystkich Ewa Krawczyk. Zwycięzcom wręczono nagrody rzeczowe, jak również otrzymali najwyższe oceny z języków obcych.

Po części artystycznej rozpoczęto baśniową zabawę andrzejkową. Wśród bajkowo przebranych uczniów bawili się również nie mniej baśniowo przebrani nauczyciele. Zabawa była przednia i wszystkim zrobiło się żal, że tak szybko dobiegła końca. Wiadomo, że czas spędzony na zabawie szybko mija, ale już snujemy plany na powtórkę w przyszłym roku!

Ślubowanie uczniów klas I 2011/2012

Dnia 25 października 2011 roku w Publicznym Gimnazjum w Dwikozach odbyło się uroczyste ślubowanie uczniów klas I, połączone z obchodami Święta Komisji Edukacji Narodowej. Na uroczystość przybyli zaproszeni goście: przedstawiciele władz gminy, nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi, przedstawiciele Rady Rodziców, a także rodzice uczniów klas I.
Bohaterami tego dnia byli uczniowie klas I, którzy stojąc przed sztandarem powtarzali odczytany przez Panią Dyrektor tekst ślubowania.
Podczas uroczystości odbyło się również zaprzysiężenie nowego Samorządu Uczniowskiego, a po nim pierwszaki zaprezentowały krótką część artystyczną.
Dyrektor Gminnego Zespołu Oświaty Pan Mieczysław Sawa w imieniu swoim i władz gminy złożył najlepsze życzenia wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły z okazji Święta Komisji Edukacji Narodowej, a następnie wręczył Pani Dyrektor Iwonie Korczyńskiej – Sapielak Nagrodę Wójta Gminy Dwikozy. Bardzo ważnym akcentem imprezy była również informacja, iż Pani Wicedyrektor Małgorzata Utnik – Oleksiak, za osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, otrzymała Nagrodę Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
Pani Dyrektor Iwona Korczyńska – Sapielak wręczyła nauczycielom i innym pracownikom naszej szkoły Nagrody Dyrektora, gratulując dotychczasowych osiągnięć i życząc sukcesów w dalszej pracy. W tym roku otrzymali je: P. Urszula Członka, P. Hubert Bujczenko, P. Renata Woźniak, P. Katarzyna Drypa – Skrok, P. Małgorzata Tutak , P. Joanna Forc, P. Katarzyna Chmielewska – Pardak, P. Teresa Janiszewska, P. Danuta Kozłowska, P. Anna Kałuża i P. Justyna Mazur.
Do życzeń dołączył się również Pan Stanisław Malarz, przedstawiciel rodziców uczniów klas I. Społeczność uczniowska podziękowała nauczycielom za ich pracę, przedstawiając zabawny program artystyczny pt.: „Niezbędnik nauczycielski – czyli podręczny zestaw pomocy”. Uroczystość uświetnił swoimi występami chór szkolny.