Publiczne Gimnazjum im. Ziemi Dwikoskiej w Dwikozach

Relacja 2014/2015 cz.1

WYDARZENIA

Uroczystość zakończenia roku szkolnego

Dobiegł końca rok szkolny 2014/15. Egzamin gimnazjalny wypadł znakomicie. Zostały rozdane świadectwa i nagrody. Trzecioklasiści pięknie zatańczyli poloneza. Każdy uczeń jest już bardziej dorosły i mądrzejszy w doświadczenia życiowe. Na ścianie korytarza szkolnego zawisło tableau z absolwentami rocznika 2012 – 15.

Uroczystość zakończenia roku szkolnego przebiegła w bardzo podniosłej i miłej atmosferze. Wśród przybyłych gości byli: ks. Stanisław Czachor - proboszcz Parafii Dwikozy, Marek Łukaszek – wójt Gminy Dwikozy, Marek Kozieł – przewodniczący Rady Gminy oraz radne: Barbara Zdyb i Marzanna Mach, która jest także przewodnicząca Rady Rodziców PG Dwikozy. Licznie przybyli rodzice uczniów.

„Życzę wszystkim w wakacje dużo słońca, wody niezbyt zimnej, niesiedzenia przed telewizorem i zabawy z piłką”.

Małgorzata Utnik – Oleksiak

Spotkanie z uczniami klas VI i ich rodzicami

24 czerwca 2015 r. odbyło się informacyjno - robocze spotkanie uczniów klas VI i ich rodziców z nauczycielami gimnazjum. Podczas spotkania zostały przedstawione wybrane aspekty pracy szkoły, m.in. uczniowie gimnazjum opowiadali o lekcjach w terenie, został wyświetlony film z wycieczki nad Lazurowe Wybrzeże. Wizualną ilustracją podczas śpiewania piosenek przez dwie uczennice były fotografie obrazujące działalność szkoły.

Rodzice i uczniowie zostali zapoznani z ofertą edukacyjną i wychowawczą gimnazjum, wykazem „darmowych” podręczników, propozycją bezpłatnych zajęć oraz terminarzem składania dokumentów. Zostali także przedstawieni przyszłoroczni wychowawcy klas. Przybyli goście mieli także możliwość obejrzenia szkolnych pracowni.

Małgorzata Utnik – Oleksiak

Lekcje w terenie, czyli uczenie się przez praktyczne doświadczenie

Zajęcia w terenie spełniają oczekiwania współczesnej szkoły. Uczniowie klas pierwszych Publicznego Gimnazjum im. „Ziemi Dwikoskiej” w Dwikozach wyruszyli na spotkania z przyrodą oraz przygodą i udali się w ciekawe miejsca po najbliższej okolicy.
Przyrodnicze zajęcia dla klasy I c w Winnicy Św. Jakuba w Sandomierzu poprowadził dr Janusz Suszyna, który sprawuje opiekę naukową nad plantacją. Winnica stanowi „centrum edukacyjne” projektu „Powrót do tradycji winiarskich Ziemi Sandomierskiej” i ma charakter poglądowy, a nasadzenia są z odmian deserowych i przerobowych. Spotkanie połączone było z praktyką w zakresie prac pielęgnacyjnych. Tradycje winiarskie na naszych terenach były duże (zmalały przez oziębienie klimatu), o czym świadczą: obecność dzikiego wina niemalże przy każdym domu i nazwy miejscowości: Winiary, Winiarki.
Kolejna lekcja w terenie dla klasy I c została przeprowadzona przy Domu Długosza w Sandomierzu, gdzie został odtworzony XVI – wiecznym ogród zielny. Warto wybrać się tam, ponieważ zostało tam posadzonych ponad 20 gatunków roślin leczniczych, o których pisał w „Herbarzu polskim”, pięć wieków temu, kanonik - Marcin z Urzędowa. Trzeba zobaczyć rabaty choćby ze względu na pięknie pachnącą lawendę, o czym przekonała się młodzież gimnazjalna.
Klasa I b wybrała się do Oczyszczalni Ścieków ZPOW w Dwikozach. Zajęcia dla nich poprowadził pracownik oczyszczalni Piotr Majka. Uczniowie dowiedzieli się jak działa biologiczna oczyszczalnia ścieków. Lekcja wzbudziła w uczniach refleksję na temat konieczności oszczędzania wody.
Przytoczone przykłady lekcji w terenie, to tylko mały wycinek edukacyjnych wyjść, poza mury szkoły, uczniów gimnazjum. Zajęcia w terenie są inspiracją dla młodzieży gimnazjalnej podczas realizacji doświadczalnych projektów edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. Będąc już w szkole badają na przykład „Wpływ różnych czynników na proces kiełkowania nasion”.
Zajęcia w terenie pomagają młodzieży w lepszym poznaniu siebie, otoczenia, w całościowym postrzeganiu świata oraz relacji w nich zachodzących. I są to lekcje na świeżym powietrzu, a to ważny atut.

Rok szkolny 2014/15

Wycieczka do Francji była jedną z najfajniejszych przygód jakie dotąd przeżyłem...

Już od wielu tygodni z niecierpliwością odliczaliśmy dni do wyjazdu, aż wreszcie 27 maja o 5 rano mogliśmy wyruszyć w piętnastogodzinną podróż na Lazurowe Wybrzeże. Droga nawet nam się nie dłużyła, ogladaliśmy filmy, odpoczywaliśmy na postojach, za każdym razem w innym kraju: w Czechach, w Austrii czy we Włoszech. W nocy trochę spaliśmy, żeby mieć siłę na zwiedzanie miasta bogaczy – Monako, do którego dotarliśmy rano. Po krótkiej toalecie udaliśmy się na spacer po Monte Carlo. Cudne widoki nie pozwalały nam myśleć o zmęczeniu. Chwilę relaksu mieliśmy w niesamowitym oceanarium, w którym czuliśmy się jak na spacerze po dnie morza. Głaskaliśmy nawet prawdziwe rekiny! Resztę dnia spędziliśmy na plaży w Monte Carlo, ochlapując się wzajemnie kuszącą nas słoną wodą. Wieczorem dotarliśmy wreszcie na nasz camping, który okazał się super: nowoczesne mobile homes, prywatna plaża z widokiem na Saint Tropez, boiska sportowe i korty tenisowe! Od razu zaczęliśmy myśleć, co by zrobić, żeby zostać tu dłużej? „Może sprzedać autokar i opłacić jeszcze tydzień?” :-)
Całe szczęście, następny dzień przeznaczyliśmy tylko na słodkie lenistwo. Od samego rana opalaliśmy się i pływaliśmy w Morzu Śródziemnym. Wielu z nas każdą wolną chwilę spędzało na na graniu w piłkę lub nauce gry w tenisa.Wieczorem odwiedziliśmy nasze miasteczko Port Grimaud i potańczyliśmy w dyskotece. Niektórym muzyka lat 80 nie przypadła do gustu i postanowili rozbić „bank z maskotkami”.
Kolejnego dnia odwiedziliśmy Marsylię, w której mini-ciuchcią wyjechaliśmy aż pod Katedrę Notre Dame de la Garde, skąd rozciągały się przepiękne widoki na całe miasto, port i sąsiadujące wysepki. W dzielnicy arabskiej zjedliśmy przepyszną pizzę (cała za 4 euro!). W Cannes zobaczyliśmy Pałac Festiwalowy (niestety bez czerwonego dywanu) i przykladaliśmy ręce do odcisków dłoni gwiazd m.in. Chucka Norrisa, Angeliny Jolie, czy Johna Travolty. W Saint Tropez zobaczyliśmy port i komisariat słynnego żandarma odgrywanego niegdyś przez Louisa de Funesa. Tam, spacerując po przepięknym porcie, w którym artyści wystawiali swoje obrazy, zjedliśmy olbrzymie, przepyszne lody. Udaliśmy się również do miasteczka Saint Paul de Vence, niewyobrażalnie wąską i krętą drogą, którą nasi super kierowcy niemalże cudem dotarli do parkingu. Wyprawa opłaciła się. Miasteczko zachwyciło nas urokliwymi, nastrojowymi uliczkami i niepowtarzalnymi sklepikami-galeriami, w których nawet najwybredniejsze osoby mogły znaleźć coś dla siebie. W drodze powrotnej zwiedziliśmy Niceę i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie na słynnej Promenadzie Anglików.
Ostatniego dnia we Francji posprzątaliśmy domki i już o 9 wyruszyliśmy w kierunku Włoch, gdzie mieliśmy nocleg, a na kolację oczywiście spaghetti! Po drodze zwiedziliśmy jeszcze z panią przewodnik miasto narodzin Krzysztofa Kolumba Genuę, a następnego dnia sami pobiegliśmy na poszukiwanie słynnego balkonu w Veronie. Z trudem, przeciskając się przez tłum japońskich turystów, udało nam się zrobić zdjęcie z pomnikiem przedstawiającym Julię. Miasteczko, ze swoim amfiteatrem i romantycznymi uliczkami zrobiło na nas duże wrażenie. Wracajac w stronę Polski jechaliśmy niezwykle malowniczą trasą przez Alpy, podziwiając ośnieżone szczyty gór. W Austrii zatrzymaliśmy się w Innsbrucku. Tam zwiedziliśmy przepiękne centrum miasta i zobaczyliśmy słynną skocznię narciarską.
Do Dwikóz dotarliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń o 9:30.
Całą wycieczkę na pewno zapamiętamy na całe życie, gdyż wiele zwiedziliśmy i świetnie bawiliśmy się. Dziękujemy naszym opiekunom za organizację wyjazdu i opiekę.

Paweł Sroczyński

Wyjazd edukacyjny członków Ligi Ochrony Przyrody

W dniu 27 maja 2015 roku uczestniczyliśmy w wyjeździe edukacyjnym w ramach realizacji projektu ,,Na szlakach odrodzonej przyrody - Machów – Piaseczno – Jeziórko”. Celem tej wyprawy, było poznanie zrekultywowanych obszarów pokopalnianych oraz popularyzacja tych miejsc, które po wielu latach intensywnych zabiegów i inwestycji przywracane są środowisku.
Wzięli w nim udział:Piotr Łażeński, Martyna Dąbek i Kacper Szklennik. Naszą opiekunką była Pani BeataKuleszko. O godzinie dziewiątej dotarliśmy do Zamku Dzikowskiego w Tarnobrzegu, gdzie mieliśmy możliwość obejrzenia kilku interesujących wystaw. Były tam m.in. eksponaty kamieni szlachetnych, ogromne akwarium z rybami, zdjęcia roślin i zwierząt z obszaru ,,Natura 2000”. Następnie rozpoczęła się główna część wycieczki. Autokarem wraz z kilkoma grupami uczniów i nauczycieli z innych szkół pojechaliśmy nad zbiornik wodny nazwany „Jeziorem Tarnobrzeskim”. Odbyliśmy tam ciekawe zajęcia terenowe. Okazało się, że ten piękny obszar wypoczynkowy o powierzchni 500 ha powstał na terenie byłej kopalni siarki. Nasz przewodnik zpasją opowiadało rekultywacji tych obszarów. Poznaliśmy tajniki kontroli stanu czystości wody. Odwiedziliśmy również podziemne zakamarki budynku i zobaczyliśmy urządzenia kontrolujące dopływ wody do jeziora.
Następnym punktem programu była obserwacja obecnie trwających prac rekultywacyjnych na terenie byłej Kopalni Siarki „Piaseczno”. Jak się dowiedzieliśmy efektem tych działań będzie utworzenie kolejnego zbiornika wodnego liczącego ok. 160 ha.
Mijała dwunasta, gdy dotarliśmy do Jeziórka. Tam obejrzeliśmy ciekawy film o wydobyciu siarki w kopalni ,,Jeziórko”, mogliśmy również dotknąć rudy tego pierwiastka.
Ostatnim punktem wyprawy był ciepły posiłek w plenerze. W tym miejscu mogliśmy zaobserwować duże ilości ptactwa wodnego, zarośli i traw. Zrekultywowane obszary byłych kopalni siarki zasiedliły liczne gatunki dziko żyjących roślin i zwierząt.
Mijała 15:00 i musieliśmy wrócić do Tarnobrzegu. Nie wszyscy chcieli opuścić te piękne miejsca. Była to bardzo interesująca majówka, którą z chęcią powtórzyłbym. Nabrałem nadziei, że człowiek może przywrócić zniszczonym terenom ich piękno.

Tekst: Piotr Łażeński kl. IID

II Edycja Powiatowego Konkursu Humanistycznego ŁAMI – GŁÓWKA
w dwikoskim gimnazjum

Już drugi raz w Publicznym Gimnazjum w Dwikozach odbył się Powiatowy Konkurs Humanistyczny ŁAMI-GŁÓWKA pod Honorowym Patronatem Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty i Wójta Gminy Dwikozy.
19 maja 2015 roku uczniowie dwunastu szkół podstawowych powiatu sandomierskiego spotkali się, aby wykazać się wiedzą o świecie starożytnym. Ideą konkursu było przede wszystkim rozwijanie kompetencji kluczowych: autoprezentacji, umiejętności pracy w grupie, logicznego myślenia, a także integrowanie środowisk uczniowskich.
Uroczystego otwarcia dokonali Pan Marek Łukaszek – Wójt Gminy Dwikozy i Pani Iwona Korczyńska – Sapielak - Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Dwikozach.
Uczniowie rywalizowali w siedmiu konkurencjach, w których sprawdzali swoją wiedzę o starożytnych cywilizacjach i początkach chrześcijaństwa. Różnorodność zadań i kreatywność uczniów sprawiły, że konkurs okazał się również wspaniałą przygodą.
Po zakończeniu zmagań konkursowych młodzi humaniści mieli okazję zawrzeć nowe znajomości i miło spędzić czas przy słodkim poczęstunku .
Jurorzy : Pan Janusz Suszyna - Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Sandomierzu - przewodniczący, Pani Marzanna Mach Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych Rady Gminy Dwikozy i Przewodnicząca Rady Rodziców Gimnazjum, Pani Dorota Binek z Gminnej Biblioteki Publicznej w Dwikozach, Pani Aleksandra Pawłowska z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu i Pani Izabela Romańska- nauczyciel języka polskiego w Publicznym Gimnazjum w Dwikozach, po podsumowaniu punktacji, wyłonili zwycięzców. I miejsce zajęła drużyna ze Szkoły Podstawowej im. Wł. Jasińskiego w Koprzywnicy, II miejsce drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Sandomierzu , III miejsce drużyna ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Burka w Gałkowicach. Wszyscy uczestnicy otrzymali upominki i dyplomy, a laureaci atrakcyjne nagrody ufundowane przez Wójta Gminy Dwikozy. Wręczenie nagród uatrakcyjnił występ Natalii Teter - uczennicy Publicznego Gimnazjum w Dwikozach, która zaśpiewała piosenkę uhonorowaną I nagrodą na Festiwalu Piosenki Angielskiej w Sandomierzu.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy za udział uczniom i opiekunom ze szkół podstawowych z Głazowa ,Czyżowa Szlacheckiego, Starego Garbowa, Radoszek , Mściowa, Gierlachowa, Gór Wysokich oraz szkół nr1 i nr 3 w Sandomierzu .
Zapraszamy za rok. Do zobaczenia!
Koordynatorzy
Joanna Lipczyńska, Małgorzata Pilecka

SUKCESY DWIKOSKICH GIMNAZJALISTÓW W MISTRZOSTWACH POLSKI
W TENISIE STOŁOWYM

W maju gimnazjaliści z Dwikóz odnieśli ogromny sukces sportowy w
Mistrzostwach Polski Szkół Gimnazjalnych w Tenisie Stołowym Chłopców. Celem turnieju była popularyzacja tej dyscypliny wśród młodzieży szkolnej oraz wyłonienie najlepszych gimnazjalistów w Polsce w tenisie stołowym. Sportowcy z dwikoskiego gimnazjum Jakub Kuźmicz i Karol Czeryna pod opieką nauczyciela wychowania fizycznego Kadira Abdula otrzymali prawo do startu w Mistrzostwach Polski, kiedy najpierw pokonali silnych rywali na szczeblu powiatowym, a także wojewódzkim. W finale krajowym spotkali się z drużynami Mistrzów Województw. Zawody finałowe w tenisie stołowym odbyły się w hali widowiskowo - sportowej w Barcinie w dn. 15-17.05.2015r. (woj. kujawsko-pomorskie). Chłopcy z naszego gimnazjum podczas 3-dniowych zmagań pokazali niezwykłego ducha walki , wielkie zaangażowanie i duże umiejętności. W kraju zajęli wysokie miejsca w tenisie stołowym:
Jakub Kuźmicz – III miejsce w Mistrzostwach Polski w grze deblowej chłopców
Jakub Kuźmicz – V miejsce w Mistrzostwach Polski w grze indywidualnej chłopców
Jakub Kuźmicz i Karol Czeryna – XIII miejsce w Mistrzostwach Polski w grze drużynowej chłopców.
Nasi mistrzowie z Ogólnopolskiego turnieju przywieźli ze sobą zdobyte cenne trofea- puchary, medale, dyplomy oraz koszulki sportowe. Cieszy fakt, że gimnazjaliści z Dwikóz sięgają w sporcie nie tylko po powiatowe i wojewódzkie trofea, ale także po krajowe. Są również godnymi przeciwnikami dla rówieśników w kraju. W gimnazjum w Dwikozach uczniowie mają możliwość rozwijania różnych dyscyplin sportowych. Jesteśmy dumni z naszych sportowców , że godnie reprezentowali nasze gimnazjum, gminę, powiat i województwo w kraju. Gratujemy i życzymy dalszych sukcesów sportowych.

Kadir Abdul

KOLEJNY SUKCES NASZYCH SPORTSMENEK

Dobrze spisały się gimnazjalistki z Dwikóz podczas Indywidualnych Mistrzostw Powiatu w Lekkoatletyce. Zawody odbyły się 15 maja na stadionie w Sandomierzu. Nasze dziewczyny podczas sportowych zmagań wywalczyły dwa srebrne medale.
Dużą niespodzianką była
Alicja Tometczak, która w skoku wzwyż zajęła drugie miejsce w powiecie z wynikiem 1,45 cm do złota zabrakło jej tylko 5cm. Na podium stanęła również Kaja Tutak, która zajęła II miejsce w pchnięciu kulą.

DRUŻYNA PIŁKI RĘCZNEJ DZIEWCZĄT MISTRZEM POWIATU

Dnia 8 maja w gimnazjum w Wilczycach odbył się Powiatowy TurniejPiłki Ręcznej.W sportowych zmaganiach udział wzięły trzy najlepsze zespoły z naszego powiatu z Dwikóz, Zawichostu i Wilczyc. Mecze były zacięte i miały bardzo emocjonujący przebieg. Dzięki wielkiemu wysiłkowi, poświęceniu i zgraniu drużyny nasze dziewczyny zajęły I miejsce.Udowodniły tym, że są najlepsze w powiecie.
Naszą drużynę reprezentowały:
W bramce: M. Łukasiewicz, K. Kawecka
W polu: K. Tutak, A. Tometczak, L. Stąpór, K. Sagan, A. Frańczak,
A Marciniak, A. Ciszkiewicz, W. Mazur, N. Bukała, W. Chmiel,
K. Kowalska, K. Durda

I MIEJSCE W POWIECIE

W roku szkolnym 2014/15 w Gimnazjum nr 1 w Sandomierzu odbyła się Powiatowa Gimnazjada Piłki Siatkowej Drużyna dziewcząt z dwikoskiego gimnazjum zajęła I miejsce w powiecie

Dziewczęta zagrały w składzie: K. Sagan, L. Stąpór, A. Tometczak, A. Krasoń, M. Łukasiewicz, A. Ciszkiewicz, A.Frańczak W. Kolatorowicz, B. Szloch.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów sportowych.

ZWYCIĘZCY XIV WIOSNY POETYCKIEJ W POWIECIE

28 marca 2015r. gimnazjaliści z Dwikóz po raz kolejny wzięli udział w powiatowym konkursie recytatorskim XIV Wiosna Poetycka w Collegium Gostomianum zorganizowanym przez I LO w Sandomierzu. Jak co roku do rywalizacji przystąpili najlepsi recytatorzy z całego powiatu sandomierskiego. Każdy uczestnik prezentował 2 wiersze poetów polskich XX wieku ( w tym jeden o Sandomierzu). Komisja konkursowa oceniała : dobór tekstów, ich interpretację oraz ogólny wyraz artystyczny. W konkursie recytatorskim gimnazjaliści z Dwikóz zdobyli czołowe miejsca w powiecie. Miłośnicy żywego słowa z naszego gimnazjum zaprezentowali wysoki poziom artystyczny.
Tytuł LAUREATA naszego powiatu zdobyła Natalia Bukała (opiekun p. Beata Abdul).
WYRÓŻNIENIA otrzymali: Kamil Skowron ( opiekun p. Beata Abdul), Beata Szloch ( opiekun p. Małgorzata Pilecka), Joanna Orawiec i Piotr Łażeński ( opiekun p. Izabela Romańska).
Zaszczytne miano
OSOBOWOŚCI SCENICZNEJ otrzymała Kaja Tutak ( opiekun p. Beata Abdul).
Zwycięzcy konkursu otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Wszystkim uczestnikom wręczono pamiątkowe dyplomy. Duża popularność tego konkursu dowodzi, że młodzież lubi czytać poezję i chętnie ją recytuje. Gratulujemy.

TURNIEJ JEDNEGO WIERSZA

Organizatorzy XIV Wiosny Poetyckiej ogłosili konkurs na najlepszy utwór. Każdy uczestnik zgłaszał jeden utwór poetycki o dowolnej tematyce. Nasi uczniowie także zgłosili uczestnictwo w Turnieju Jednego Wiersza i odnieśli duże sukcesy na szczeblu powiatowym. Wyniki konkursu zostały ogłoszone w czasie XIV edycji Wiosny Poetyckiej. Komisja wyłoniła najlepszy utwór, którego autorką była uczennica z dwikoskiego gimnazjum. Tytuł LAUREATA zdobyła Wiktoria Chmiel
( opiekun p. Beata Abdul).
WYRÓŻNIENIE otrzymała Karolina Kowalska ( opiekun p. Beata Abdul).
Zwycięzcom wręczono dyplomy i nagrody rzeczowe. Pozostali uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy. Młodzież z gimnazjum w Dwikozach chętnie bierze udział w różnych konkursach i rozwija swoje zainteresowania oraz odnosi znaczące sukcesy. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Beata Abdul

Relacja z wycieczki do Niemiec

W dniach 8-11 kwietnia 2015 r. odbyła się wycieczka do Niemiec. Naszymi opiekunami były Panie: Katarzyna Drypa - Skrok, Joanna Lipczyńska i Renata Masternak.
Podróż trwała około 10 godzin. Pierwszym przystankiem był największy tropikalny park rozrywki w Europie Tropical Island. Spacerowaliśmy po plaży, kąpaliśmy się w Morzu Południowym i relaksowaliśmy się w lesie tropikalnym. Największą frajdę sprawiły nam ... zjeżdżalnie. Zabawa była wspaniała!
Następnego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po ogrodach świata. W labiryncie zieleni byliśmy lepsi od nauczycieli. Pierwsi dotarliśmy do celu. Widzieliśmy ogrody: orientalny, włoski i japoński. Później pojechaliśmy do centrum Berlina, który przywitał nas piękną, słoneczną pogodą. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od słynnego Alexanderplatz z zegarem słonecznym „Urania”, fontanną Neptuna i wieżą telewizyjną. Następnie spacerowaliśmy reprezentacyjnymi alejami "Unter den Linden", widzieliśmy Reichstag, Uniwersytet Humboldta, Czerwony Ratusz, a także symboliczne fragmenty muru berlińskiego. Przed Bramą Brandenburską zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia.
Po długim zwiedzaniu mieliśmy czas na kupowanie pamiątek i sprawdzenie naszych umiejętności językowych podczas zamawiania jedzenia. Potem czekała już na nas kolejna atrakcja - przejazd metrem. Niesamowitych emocji i wrażeń dostarczyło nam samodzielne kupowanie biletów. Po kolacji panie opiekunki zaproponowały nam spacer ulicami Berlina. Wiedzieliśmy, że nas to zachwyci! Nie myliliśmy się. Stolica Niemiec wygląda o tej porze zachwycająco. Nowoczesne iluminacje zrobiły na nas ogromne wrażenie. Po nocnej eskapadzie szybko zasnęliśmy w swoich pokojach.
Kolejnego dnia naszego pobytu w Niemczech zwiedziliśmy Poczdam i przepiękny Pałac Sanssouci, po którym oprowadziła nas sympatyczna pani przewodnik. Około południa wyruszyliśmy w drogę powrotną. Do Dwikóz dowiózł nas bezpiecznie "wystrzałowy" kierowca - pan Paweł. Tak zakończyła się nasza niezwykła i niezapomniana wycieczka. Na pewno będziemy ją miło wspominać przez długi, długi czas. Naszym nauczycielom dziękujemy za opiekę i fantastyczną przygodę. Do zobaczenia na kolejnej wspólnej wyprawie.